Det vart hela 11 år i Bangkok innan återflytten till Sverige i Maj 2007. Thailand kommer vi tillbaks till. Tills dess kommer jag skriva om livet i Sverige. Allt har sin tid.

söndag, september 07, 2008

Idag tänkte jag att vi skulle plocka nypon

Tydligen behöver man inte rensa dem innan man torkar den. Skall man bara koka soppa på dem kan man torka dem hela. När det är dags att göra soppa kokar man dem och passerar i en sil. Fröna stannar snällt kvar i silen.



Igen hänvisar jag till den eminenta sajten Alternativ för mer information. Ett forum med massor av aktiva medlemmar. Har du en fråga lär du snart få svar. Länk till nypondiskussionen här.

Man verkar dock vilja göra nyponpulver. Jag antar att det är för att spara utrymme och snabb tillagning. Detta lär ju kräva rensning av nyponen. Frågan är då - vad tänker man använda nyponpulvret till om inte till soppa?

Av nypon kan man tillreda te, marmelad, soppa, puré, vin, likör, sylt - och klipulver. Nypon är ett av våra allra C-vitamin- rikaste bär. Att nypon anses förebygga depressioner har med dess höga magnesiumhalt att göra. Mer fakta om nypon och andra bär och växter på Ortblomman.

Etiketter: ,

lördag, september 06, 2008

Plocka och rensa rönnbär!



Idag bytte vi vår planlösa lördagspromenad mot en mer meningsful. Vi plockade nämligen rönnbär. Rönnbär som vi rensade hemma hos farmor. Nu har vi fryst in bären och nästa helg skall vi koka dem. Innan dess får vi lov att åka till IKEA för att införskaffa syltburkar.

Tror inte någon annan än jag kommer äta bären men får hålla tummarna för att jag har fel. Detta blir något att spetsa havregrynsgröten med.

Nästa nypon.

Det finns mycket ätbart i vår närhet som man har nollkoll på. Kunskapen verkar falla i glömska. Jag hittade ett intressant forum i ämnet, Alternativ, och där fanns bland annat olika recept på tillagning av frukt och bär. Mer ren fakta om rönnbär här. Undrar om det finns någon bok i ämnet?

Jag är ju helt såld på iden att i vår närhet finns det föda som är anpassade för oss som bor här. Föda som är anpassade för att leva i ett nordligt och föränderligt klimat. Detta är ju teorin bakom detta med mineralanalysen. Att befolkningen påverkas av sin jords frukter och inte bara av politik och kultur.

Etiketter: ,

fredag, september 05, 2008

Det är ruggigt mycket rönnbär i år

Jag funderar på om man skulle kunna göra något av dem. Helst vill jag förpacka dem bara ifall att man får för sig att göra lite sylt eller något. Rönnbärssylt har jag nog aldrig ätit men gelé Det är gott till vilt.

Jag har länge funderat på att surfa lite om rönnbär och ikväll vart det av. Jag visste redan att det var ruggigt rikt på C vitaminer. Riktigt nyttigt alltså. Borde man börja plocka dem kanske?

Tyvärr innehåller alla recept 100 kg socker så jag undrar vad summan av kardemumman bli i fråga om nyttighet...

I alla fall lärde jag mig att mycket rönn betyder att det blir en kall vinter.

Vi får väl hoppas på det.

Etiketter: ,

tisdag, mars 18, 2008

Skaffade ju en DN prenumeration nyligen men...

det blir inte att jag läser så mycket som jag hade tänkt mig. En helbra tidning men jag verkar inte få tid till den. Tanken var att gå upp en timme tidigare och få en mjukare start på dagen.

Internet är ju som att få en hästspark i arslet att starta dagen med. I alla fall för mig - jag går sedan på rulle fram tills efter lunch ungefär. Skulle gärna bromsa lite och dra ut på det hela - har en känsla av att det skulle gå snabbare att landa då.

Naturligtvis kommer jag inte upp på morgonen för att leva efter mina råd!?

Förhoppningsvis skall mitt i övrigt hälsosamma(re) liv ändra på detta. Omega-3 har jag stora förhoppningar på eftersom jag visar vissa indikationer på att jag har brist på det... eller så är det bara önsketänkande.

Oavsett - fungerar det skiter jag i vilket!

Omega-3 funktioner:

Psykiska tecken på brist av Omega 3 kan vara humörsvängningar, depressioner, koncentrationssvårigheter och inlärningssvårigheter. Yttre tecken kan vara torr hud och hårbotten, mjäll, eksem, och pigmentförändringar i bland annat ansikte (mörka fläckar).

Omega-3-fettsyrornas effekt på hälsan är idag väl underbyggd i en lång rad vetenskapliga studier. Ett stort antal studier har gjorts på specifika sjukdomar med jämförelsegrupper.

Hjärnan/ögonen - regelbundet intag av Omega-3-fettsyror skyddar mot bland annat blodproppar, ögonsjukdomar (som gula fläcken-sjukan) och senil demens.

Blod/kärl - genom att sänka blodfetthalterna skyddar Omega-3-fettsyror mot bland annat åderförkalkning och hjärtinfarkt. Dessutom sägs den kunna justera en ojämn hjärtrytm.

Leder - minskar symptomen (stelhet, smärta) hos personer med reumatisk artrit.

Hud - Omega-3-fettsyror ger skydd mot huden åt exempelvis personer med pigmentförändringar, torr hud/hårbotten och mjäll. Symptom hos olika former av eksem och hos psoriasis sägs även minskas av regelbundet intag av dessa fettsyror.

Välbefinnande - genom att reglera signalsubstanser och hormonnivåer kan Omega-3-fettsyror kan vid regelbunden användning lindra och förebygga nedstämdhet och humörsvängningar.

Barn/ungdomar - Tillskott av omega-3-fettsyror har visat sig kunna lindra inlärningssvårigheter, dyslexi, koncentrationssvårigheter och ADHD.

Källa: Wiki

Etiketter: ,

Det är lättare sagt än gjort att...

leva hälsosamt utan att varken gå till över- eller underdrift.

Drog ju ner på kaffet förra veckan. Drack te istället för kaffe. Sedan vart jag sjuk och utsattes för frugans ständigt kokande bryggare - drack mycket kaffe.

Sedan fick jag reda på att vanligt te inte är något vidare substitut till kaffe. Nu måste jag alltså dricka vatten tills jag kommit över ett mer magiskt te. Jag menar... om det nu finns te som är nyttigt - varför då inte dricka det istället!?

Jobbade igår men är hemma idag igen. Drack bara vatten då. Nu dricker jag kaffe igen. Jag har goda förhoppningar om att jag kommer få till detta åtminstone 5 dagar i veckan. I övrigt dricker jag på tok för lite vatten men det är en annan femma.

Andra enkla åtgärder som fungerat en tid för mig - som jag vill rekommendera. Till lunch - välj mörkt bröd och drick vatten. Ersätt en del av kolhydraterna med grönsaker. Kött eller fisk lär kvitta eftersom det säkert är låga näringsvärden i båda (uppfödda produkter utan naturligt Omega-3).

Spara gottandet till helgen - livet blir både nyttigare och godare.

Etiketter: ,

lördag, mars 15, 2008

Omega-3, nu kör vi!

Jag surfade runt en hel del efter information om olika leverantörer av Omega-3 kapslar men vart inte klok på det store utbudet. Marknaden verkar vara ganska oreglerad och i mina ögon är det osannolikt att alla hämtar sin fisk olja från djupaste Antarktis. Vem fuskar?

De flesta skulle jag tro. Skulle tro många handlar från samma källa och nöjer sig med grossistens lovord, som nöjer sig med fiskarnas lovord. De får leverans av samma kapslar, packar om den och fixar flashiga etiketter är min gissning.

Jag valde att handla ett välkänt märke, Cederroth, även om jag var mest sugen på, av en för mig okänd leverantör av kosttillskott, Artic Omega-3 med cool förpackning. 180 kapslar för under hundralappen. Av Cederoth fick jag ungefär hälften för samma pengar. Kändes tryggare trotts allt.

Av det lilla jag förstått så är skillnaden som natt och dag på Omega-3 framställt av högkvalitativt fiskfett mot det man utvinner från fiskodlingar.

Artic Omega-3 rekommenderar 2-4 tabletter om dagen medan Cederroth baserar det på ditt befintliga intag av fet fisk vilket känns logiskt. 3 om dagen blir det för oss vuxna och 1 för barnen. Hur gör du?

Ps. Jag skall dessutom dra ner på mitt fiskintag på jobb lunchen. Odlad fisk är inte alls så nyttigt som jag trott. Dessutom innehåller de ganska mycket miljögifter i jämförelse.

Ps2. Nu ser jag Omega-3 som ett stort komplement till ett hälsosamt liv, inte en ersättning. Motion, måttligt alkoholintag, och hälsosam kost, fortsätter att vara viktigt. Jag hoppas att Omega-3 kan hjälpa mig att få ut mer ur det andra.

Ps3. Håranalysen knyter ihop påsen. Fasen att jag inte hade massor av pengar, då skulle jag köpa in mig i vännens företag. Deras analyser är förtklassiga. De borde bli mer synliga på nätet innan det är för sent. Branschen är het.

Etiketter: , ,

onsdag, mars 12, 2008

Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?

Ett av programmen som sändes över kanal 24 Direkt idag var ett inspelat seminarium från Wellness mässan i Göteborg. Nils Simonson, Kirurg med hjärnan som specialitet och årets talare 2006, fångade min totala uppmärksamhet. Hans föredrag hette - Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?

Sammanfattningsvis gick det ut på följande. Sverige är det land där folk äter bäst, motionerar mest och har bäst arbetsmiljö - ändå mår många människor väldigt dåligt. Nils Simonson vill få folk att förstå att det går att må bättre. Om man slutar jaga och istället landar i ett försök att vara lycklig och tacksam över det man har. Tex. menar han att en 40 minuters promenad har minst lika stor inverkan på depression som placebo effekten av medicinering, så mycket som 30%. Massor av viktiga ämnen som frigörs när vi motionerar, ämnen vi istället blir rekommenderade att inta som medicin. Han pratar också om Omega 3.

Omega 3 är något jag själv börjat få upp ögonen för och definitivt kommer att prova mycket snart. Omega 3 fick man i sig naturligt förr men inte längre. Boskap som levde fritt och inte föddes upp med kostersättningar (bla. raps) var en naturlig källa. Man skall därför vara selektiv med val av Omega 3 produkt eftersom många produkter är framställda just på i fångenskap uppfödda djur.

Detta med Omega 3 var extra intressant av ytterligare en anledning och det var att det fungerade väldigt bra mot att motverka reumatism och inflammationer. Min syster lider ju av Crohns sjukdom och kanske skulle överväga detta, om hon inte mot alla förmodan redan provat det. Nu har hon visserligen börjat tröttna ganska kraftigt på att jag lägger mig i hennes sjukdomsbild men jag skall göra ytterligare ett försök. Framför allt när vi pratar motion sparkar hon bakut. Nu menar hon att det är mitt fel att hon inte motionerar, för att jag tjatar så mycket. Halvt allvar, halvt skämt (hoppas jag).

Du kan säkert hitta en bandad version på SVT:s hemsida. Verkligen en tankeställare jag kan rekommendera.

Wiki: om Omega-3

Etiketter: , ,

måndag, mars 10, 2008

Hur jävla hälsosamt kan man leva utan att det blir töntigt?

Jag har ju inga problem med att bita ihop och prova nya grejer om jag tror det kan vara värt det. Jag är inte heller den första som kastar in handuken om jag har fel så nu blir det nog lite ändringar framöver.

Det senaste är att dra ner på kaffedrickandet. Har försökt länge men det fungerar inte. Det verkar som om för mig så är det på eller av med det mesta. Allt eller inget liksom.

Idag har det blivit bara te. Det finns ganska många sorter att välja på här på jobbet. Ett klockrent substitut, kanske jag lägger av med kaffe permanent.

Vad vill jag med detta då? Just nu spinner det på ganska så mycket. Kommer lätt upp i varv och har svårare och svårare att landa (inga sömnproblem, är kvällstrött). Kaffe som är upp-piggande lär ju knappast hjälpa min situation. meditationen har jag ju inte lyckats komma igång med igen, kaffet känns lättare.

Så, om jag nu skall dricka te, kanske man skulle hitta ett extra nyttigt ett? På kontoret i Bangkok hade tjejerna alltid en påse med torkade blad och blommor, kinesiskt te kallade de det. Kanske som kamomill te. I vilket fall ser det inte ut som te som vi är vana vid det. Någon?

Ps. Jag har redan dragit ner på alkoholen till sjukt låga nivåer. Hade glömt borthur gott öl smakade när man inte hade druckit det på länge. Mums.

Etiketter: ,